woensdag 28 januari 2015

Briefing

 
 



1.1 Waarom een briefing?

Briefing is een van de uitermate belangrijke taken die jij als instructeur moet uitvoeren. Jij staat als instructeur immers in het middelpunt van activiteiten van een duikopleiding.

Je brieft je cursisten, maar ook het bestuur van je vereniging zal op de hoogte gehouden moeten worden over de opleiding. En wat denk je van toevallige omstanders als je een ongevalsimulatie aan het uitvoeren bent? Als je hen niet op de hoogte brengt dat wat zij zien een simulatie is, kunnen zij op z’n zachtst gezegd ongerust raken.

Je kunt vast wel meer situaties bedenken. Je ziet dat je als instructeur in allerlei gevallen informatie moet geven, doorgaans dan kort en krachtig. Briefen noemen we dat met een mooi Engels woord.

Een briefing is eigenlijk niets anders dan een stukje informatieoverdracht naar je toehoorders. Het is eenrichtingsverkeer. Een ander kenmerk van een briefing is dat het puur zakelijk, kort en krachtig is.

Er zijn nog twee verschillen met een gewone informatieoverdracht, bijvoorbeeld in een theorieles: locatie en tijd.

• Je geeft een briefing doorgaans op de locatie, dus heb je het voordeel dat je met name zaken over de locatie beter kunt overbrengen, omdat je ter plaatse kunt refereren aan de omgeving.

Je geeft een briefing doorgaans vlak voor een duik. Je kunt dit goed gebruiken om vlak voor de duik nog een aantal veiligheidsaspecten door te nemen. In het geval van bijvoorbeeld de ongevalsimulatie geef je de briefing aan de omstanders tijdens de simulatie.



1.2 Hoe bereid je een briefing voor?

Alvorens je een briefing geeft, moet je het doel van de briefing voor jezelf duidelijk vaststellen:

• Wat wil je met je briefing bereiken?

• Voor wie is het bedoeld?

• Waar en wanneer ga je je briefing houden?

• Hoe ga je je briefing houden?

Als voorbeeld kun je denken aan een briefing aan cursisten. Je wilt bereiken dat ze kennis krijgen over een dislocatie, dat ze weten hoe je oefeningen gaat laten uitvoeren, dat ze op risico’s gewezen zijn, en dat ze kennis hebben genomen van veiligheid randvoorwaarden.

Je ziet al dat als je een briefing niet van tevoren goed voorbereid een briefing snel kan uitmonden in een lang verhaal. Bedenk dan dat bij een "aan de waterkant" briefing je cursisten met volle bepakking staan en wellicht niet blij zijn met een lange briefing. Bovendien gaat na een poosje de aandacht verloren. Je moet je briefing dus ook goed plannen. Wellicht besluit je daarom wel om je briefing in delen op te splitsen. Een uitleg over oefeningen kun je nog prima op de parkeerplaats doen bij een kopje koffie. Een uitleg over een dislocatie doe je beter aan de waterkant.

1.3 Hoe houd je een briefing?

Boven alles is een goede briefing accuraat, kort en helder. Onze Engelse buren hebben hier een mooi ABC-ezelsbruggetje voor: Accurate, Brief (vandaar de naam) en Clear.

Beperk je tot de feiten en gebruik als het kan visuele hulpmiddelen. Een plaatje doet meer dan duizend woorden.

Uitleg over een duikstek gaat veel beter met een situatieschets dan met alleen woorden. Heb je geen situatieschets voorhanden, dan is op de locatie vast wel een stukje schoon zand en een stokje te vinden.

Schroom ook niet om je cursisten aan het werk te zetten. Heb je een cursist die de locatie al kent, laat hem of haar dan de uitleg verzorgen.

Zorg ook dat je voor jezelf een situatie creëert, waarin je een goede briefing kunt geven. Voorkom teveel afleiding voor je toehoorders. Zoek bij een buitenwaterduik-briefing desnoods even een rustig stukje terrein.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten